Pages

Wednesday, 16 October 2013

0
Komen

Asam Pedas Johor



Bahan-bahan :

- Lada yang siap dikisar ( ambil dlam 3 sudip )
- Air asam jawa ( ambek asam jawa dlam segenggam n then ramas2 bersama air dalam satu mangkuk )
- Garam secukup rasa
- Ikan/ayam
- Air semangkuk
- Minyak
- Bawang kecil 3 biji & bawang putih 2 biji ( dihiris halus/ tumbuk )

Cara-cara memasak :

- First, korang letak dan panaskan minyak.... 
- Agak2 bile da panas, korang masukkan bawang yg dah siap dihiris halus/tumbuk tu supaye bau naik.. kacau sampai separuh hangus.. maksudnye, jgn sampai hangus plak.. 
- Bila bau dah naik, korang cepat2 letakkan lada..
- Tunggu sampai lada tu garing... sambil tu korang kacau2 kan lada tuh...
- Lpas dah garing, korang bleh la letak air asam jawa...
- Dah letak air asam jawa, terpulang kat korang samada nak letak ikan/ayam dlu or nk letak air dlu.. klaw nk letak air dlu, pas letak air, korang letak jer ikan/ayam.. law korang nk letak ikan/ayam dlu, korang letak air plak... mmmmm.. xsusah kan.. biasenye yana letak ikan/ayam dlu bwu letak air... 
- Haa... lpas tu korang bru la letak garam secukup rase ok... 
- Biarkan dlam mase 10 minit ( bg ikan )... 20/30 minit ( bg ayam )..
- Ehh.. sebelum terlupe, klaw korang nk asam pedas korang nie lagi sedap, sebelum angkat lauk nie, korang letak la daun Limau or daun kesum ! huh, lagi berselere la korang taw. jom la. (^_^)

Selamat mencuba k kawan2. Ape yg penting di mulakan dengan Bismillah bila nak buat sesuatu benda 
 


Credit By :- Yana Ariana.


Hyep. wHaT dO u ThiNk aBoUt Yana PosT?? . tAk maW kOmeN ??? LikE pOn JdiLa..(n_n)

/>

0 Komen Awesome Blogger :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...